Thursday 31 May 2012

Tips Nak Jadi Cantik


Semua orang nak cantik, kacak, bergaya dan yang sama maksudnya dengan nya. Sebab dah memang lumrah manusia nak minta perhatian. Kadang-kadang tu ada yang duduk berjam-jam depan cermin semata-mata nak nampak cantik. Sebelum nak nampak cantik tu, cubalah bagi pujian sikit kat diri sendiri supaya semangat kita untuk ampak cantik tu jadi tinggi sikit. Puji diri tu tidaklah menjadi masalah selagi tidak menimbulkan riak. Malahan memuji diri sendiri tu menunjukkan kita bersyukur dengan apa yang kita ada. Cuma puji diri tu, puji sorang-sorang sudahlah kan. Tak payah lah pergi kedai mamak, kumpul ramai-ramai dengan kawan-kawan semata-mata nak kata mata kita ni menawan atau bla.. bla... bla.. lama-lama kawan pun blah sebab malas nak dengar.
Cuma kalau depan cermin tu cubalah bersyukur sikit kan. Ce kate.... “Subhanallah... cantiknya mata, hidung, mulut dan wajah yang Allah beri padaku!.”.. lepas tu, doa lah semoga akhlak kita juga secantik kurniaan Allah ni.
Pada satu sudut pula, ada juga yang bila tengok cermin tu, dia kate. “ kenapa lah mata aku ni tak cantik macam pada si Polan!”. Kalau tengok hidung pula...  “ish! Kenapalah hidung aku ni tak mancung macam Sharuk Khan!”. Ni lah spesis orang yang tak tahu bersyukur.  Padahal apa yang Allah bagi tu dah cukup indah dah. Cuba tengok sikit kat luar sana, ada yang lahir takda hidung, hidung yang macam bukan hidung (ce bayangkan) atau ada hidung tapi tak berfungsi la pula. Aaaahhh... bersyukur lah sikit.
JADI, oleh sebab semua nak cantik dan kacak kan (macam aku), ini ada tips sikit kalau nak cantik cara orang islam.

v  Rajin-rajin mandi. Sekurang-kurangnya  2 kali sehari. Sebab islam ni suka pada kebersihan.
v  Lepas mandi, pakailah baju yang bersih, tak baru pun tak pa. Asalkan bersih.  Nanti orang nak dekat pun takdalah cium bau masam kan.
v  Cara nak pilih baju pun, biarlah ikut saiz anda dan cukup kainnya. Jangan lah pakai baju adik korang.. sedar diri sikit. Aurat ni untuk di tutup dan di lindungi. Bukan untuk di baluti!.
v  Kalau keluar rumah tu, jangan lupa sikat rambut dengan kopiah (bagi lelaki) dan tudung (bagi perempuan).
v  Bedak-bedak kan pipi tu sikit dengan rasa malu, agar kita sentiasa jaga kelakuan kita.
v  Kalau rajin, gincu-gincukan sikit bibir tu dengan doa dan zikir.
v  Jangan lupa pakai kasut/sepatu yang betul. Kalau salah pakai, nanti kaki merayap ke tempat lain.
v  Yang paling penting, betul kan mekap anda 5 kali sehari dengan air wuduk, supaya habuk-habuk kotor yang melekat pada diri kita dapat di bersihkan.

Aahhhh dah cantik kan... sebagai tanda bayaran kecantikkan kita pada “Salon Allah”, bayar lah dengan 5 kali solat. Bukan mahal pun. Kalau nak extra cantik, bayar lebih sikit ye. Sekian.



nak tips lebih sikit.. pergi ke TIPS KECANTIKAN

1 comment:

  1. Ammeer Farih Hendra Hamzah = Rusdi Rusli
    Am I rite or wrong?
    Confuse

    ReplyDelete