Sunday 6 May 2012

marah ni!


Aku tengah marah ni!!!!

Dari Abu Hurairah ra, bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW. “Berilah wasiat kepada aku”. Sahut Nabi : “Janganlah engkau marah”. Kemudian dia mengulangi beberapi kali. Sabda nabi: “Janganlah engkau marah.” Riwayat oleh Imam Bukhari.

Memang pada waktu aku taip entri ni aku marah sangat. Kisahnye mudah je. Aku balik-balik rumah dalam keadaan yang letih dan bahang matahari yang panas, aku lihat baju-baju aku berselerak. Ni mesti sebab kawan aku cari sesuatu tapi tak jumpa. Dia memang suka pinjam barang tapi tak reti kemas barang orang. Okey!. Aku marah ni!.
Lepas tu, aku jumpa novel aku, tengok macam kemas. Tapi bila tengok dalam ada helaian yang tercabut. Aku tak tahu lah orang yang ambik novel aku tu baca novel atau gigit novel. Memang menjadi pantang aku sejak aku kenal apa itu buku apabila buku aku koyak, calar atau kene lipat. Biar sikit pun. Conteng pun jangan kecuali diri aku sendiri yang conteng. Pernah dulu masa zaman sekolah, kalau aku koyak buku aku. free-free buku tu melayang kat dia. dapat penumbuk sebijik pulak tu. Memang seminggu la dia tak tegur aku. sekarang ni pula aku jumpa novel aku macam tu. Marahnya aku. okey!. Aku betul-betul marah ni.
Malamnya pula, kawan pinjam bag aku. tapi tak reti letak baik-baik barang-barang aku yang ada dalam beg tu. Alih-alih, buku bank aku entah dah ke mana. Memang aku geram sangat-sangat. Aku tumbuk dinding sekali. Merah juga tangan aku. tu namanya lepaskan marah pada tempat yang salah. Tapi...! okey! Aku marah gila-gila sekarang ni.
Aku teringat satu hadith ni..
Abu Dzar al-Ghifari berkata: Rasulullah pernah berkata kepada kami: ”Apabila marah seorang kamu yang sedang berdiri maka hendaklah ia duduk supaya hilang kemarahannya. Kalau masih belum juga hilang maka hendaklah ia berbaring”.

Aku dah puas baring, duduk-duduk, baring lagi. Last-last tertidur. Tapi aku masih marah juga. Sebenarnya sejak bangun pagi tadi lagi mood aku tak berape nak okey. Sebab tu kot hari ni aku gagal kawal marah aku. namun, alhamdulillah, hari ni tak de yang jadi mangsa penumbuk aku.

Rasulullah pernah berkata: “Bahawa kemarahan itu dari syaitan. Dan sesungguhnya syaitan itu dijadikan dari api. Api hanya dapat dipadam dengan air. Apabila marah oleh seseorang kamu maka hendaklah ia berwudhuk”.

Maka, dari itu aku cuba mengawal marah aku. aku ambik air sembahyang dan kemudian buat solat sunat. Lupakan hal dunia sebentar. Sekurang-kurang marah aku redah. Aku duduk sebentar di atas sejadah. Mungkin kerana terlalu marah, aku menangis sendiri. Air mata aku jatuh. Sesungguhnya aku tewas dengan penangan syaitan. Bila hati aku sudah tenang. Aku tengok sekeliling. Aku kemas sejadah. Aku ambil telefon. Kemudian pasang ‘asma Allah’ dari Sami yusuf. Aku kemas balik baju-baju aku dan cuba memaafkan orang yang selerakkan baju tu. Selepas tu, aku ambik buku novel aku. aku susun baik-baik dan cuba memaafkan orang yang buat novel aku macam tu. Setelah semuanya selesai. Aku cuba cari buku bank aku. memang aku tak jumpa lagi. Tapi tak pe lah, ada masa nanti aku buat buku bank baru. Semuanya dah settle. Alhamdulillah..

**Memang susah untuk memaafkan. Tapi memaafkan itu lagi indah dari simpan perasaan marah. Tapi aku masih sedih tengok novel aku macam tu.. uwaaaaaaaaaaahhhhh...

Baca ni.. masti akan lebit tenang.

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa ali Muhammad
Ya Muslimin sallu alayh

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa shahbi Muhammad
Ya Mu'minin shallu alayh

Allahu Akbar Allahu Akbar
La ilaha illa hu
Al Malikul Quddus

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Rahmanul irham da'fana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Ghaffaru ighfir dhunubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Sattaru ustur 'uyubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Mu'izu a'izza ummatana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Mujibu ajib du'aana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya latifu ultuf bina

No comments:

Post a Comment